Gender and transgender in Freemasonry seem to be unrelatable concepts. However, Freemasonry as a social movement that has crossed the barrier of centuries of existence, is not impermeable to changes in society.
It has been able to adapt very well to them, although for archaic mentalities such ideas represent a taboo or red line that should not be crossed much less talked about. LGTBIQ+ groups and feminism have been interrelated with each other, and they have also done so within Freemasonry.
That is what this work is concerned with, demystifying, making visible and self-criticizing the institution from within from a microsociological, constructivist and, why not, deconstructivist perspective of sex and gender relations. It makes visible, through a mixed methodology (quantitative and qualitative that includes statistical analysis and four case studies: France, Spain, Portugal and Ecuador as advanced societies understood as democratic) the formation of behaviors, prejudices, stigmas by which masculinity prevent the humanization and total incorporation of everything feminine, even in the case of trans women.
Género y transgénero en la Masonería parecen conceptos que no se pueden relacionar. Sin embargo, la Masonería como movimiento social que ha traspasado la barrera de los siglos de existencia, no es impermeable a los cambios de la sociedad.
Ha sabido adaptarse muy bien a ellos, aunque para las mentalidades arcaicas sea una especie de tabú o de línea roja de la que no hay que hablar. Los colectivos LGTBIQ+ y el feminismo se han interrelacionado entre sí, y también lo han hecho dentro de la Masonería.
Es de eso que se encarga esta obra, de desmitificar, visibilizar y autocriticar la institución desde adentro bajo una perspectiva microsociológica, constructivista y por qué no, deconstructivista de las relaciones sexo y género. Visibiliza, a través de una metodología mixta (cuantitativa y cualitativa que incluye la estadística prospectiva y cuatro casos de estudio: Francia, España, Portugal y Ecuador como sociedades avanzadas entendidas como delocraticas) la formación de los comportamientos, los prejuicios, los estigmas que desde la masculinidad impiden la humanización y total incorporación de todo lo femenino, inclusive en el caso de las mujeres trans.
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